Vrei sa stii cat trebuie sa vanda firma ta ca sa aiba profit? Sau poate vrei sa stii daca firma va putea plati in viitorul apropiat un salariu decent, fara sa fie afectat profitul?

Raspunsul la astfel de intrebari il poti afla prin analiza Pragului de Rentabilitate (sau Pragul de Echilibru).

Pragul de Rentabilitate este punctul in care costurile firmei sunt egale cu vanzarile acesteia.

Pentru calculul si analiza acestui indicator este necesar sa cunosti urmatoarele informatii:

  • Pretul mediu de vanzare al produselor/serviciilor pe o anumita perioada;
  • Costul variabil – acesta se refera la costurile ce au legatura cu productia/achizitia. Ele cresc atunci cand vanzarea creste si de asemenea, scad odata cu scaderea vanzarii;
  • Costul fix – cost pe care firma il suporta chiar daca are sau nu vanzari.

Avantajele pe care le obtii prin analiza pragului de rentabilitate sunt:

  1. Ajuta in luarea deciziilor privind achizitiile. Prin analiza pragului de rentabilitate vei putea verifica marimea profitului dupa achizitia produselor/serviciilor pe care urmeaza sa le vinzi;
  2. Poti face planificarea productiei (daca este cazul) astfel incat sa asiguri contributia maxima (diferenta intre pretul de vanzare si costul fix)
  3. Ajuta la detectarea unor derapaje in privinta costurilor, pe care in activitatea curenta nu le observi;
  4. Iti poti optimiza profiturile viitoare prin reglarea costurilor (variabile sau fixe).

 

Graficul de mai jos vine in sprijinul unei mai bune intelegeri a notiunii de “Prag de Rentabilitate”

grafic

Commentarii

commentarii